Bibelstudiehäftet 21 november

Skandinaviska bokförlaget ger ut ett bibelstudie varje kvartal som innehåller korta bibelstudier och tankar som man kan gå igenom en för varje dag. Jag håller mig inte till detta till punkt och pricka men jag försöker ändå läsa igenom det så många dagar som jag hinner och det kan vara ganska intressant.
.
Jag läste idag måndagens bibelstudie, där står det såhär: och tyckte att det var speciellt bra, därför delar jag med mig av det här (det som är skrivet med kursiv text är direkt taget från bibelstudiehäftet).
.

Såhär ser bibelstudiehäftet ut det här kvartalet.
..
Uppmaningen att bli
Läs 1 Kor. 11:1; Fil. 3:17; 2Thess 3:7-9 och Apg. 26:28, 29. Vad säger Paulus här och som återspeglas i Gal. 4:12? Hur ska vi förstå denna tanke?
.
I dessa texter säger Paulus om och om igen att folket ska bli som honom för att bli i sin tur bli mer lika Jesus, jag tyckte själv när jag läste dem att wow, Paulus kände sig verkligen självsäker! Vad hade han som inte vi hade? Hur kunde han vara så självsäker i sin tro? Samtidigt så är vi ju människor och man kan inte vara perfekt, det är därför slutpoängen i dagens bibelstudium är så viktigt.
.
Flera gånger i paulus brev uppmuntrar han de kristna att imitera hans beteende. I varje situation presenterar Paulus sig själv som ett auktoritativt exempel för troende att följa. I 2 Thess 3:7-9 erbjuder Paulus sig själv som ett exempel på hur de troende i Thessalonike bör arbeta för att tjäna sitt uppehälle och inte vara en börda för andra. I 1 Kor. 11:1 uppmanar Paulus korinthierna att efterlikna honom genom att sätta andras välfärd först. Paulus oro i Galaterbrevet verkar vara något annorlunda.
I Gal 4:12 begär inte Paulus att galaterna ska efterlikna honom, utan att de "blir som" honom - han talar om att vara, inte om att agera. Varför? Problemet i Galatien var inte oetiskt beteende eller en ogudaktig livsstil, som i församlingen i Korinth. Problemet i Galatien hade sina rötter i kristendomens kärna. Det handlade mer om att "vara" än om "beteende". Paulus säger inte att de ska agera som han, utan att de ska bli som han är. Exakt de ord som finns i Gal 4:12 återfinner vi i Paulus vädjan till Herodes Agrippa II i Apg 26:29 där han sa: "Gud give att inte bara du utan alla som i dag lyssnar på mig blir sådana som jag - men utan de här bojorna." Med andra ord hänvisar Paulus till sin erfarenhet som kristen, en grund som vilar på Kristus ensam, en tro som litar på vad Kristus har gjort för honom och inte på laggärningar. Galaterna värderade sitt beteende högre än sin identitet i Kristus.
Även om Paulus inte preciserar hur han vill att galaterna ska bli lika honom visar sammanhanget i Galaterbrevet att det inte var fråga om att han avsåg att alla aspekter och detaljer i hans liv skulle efterliknas. Eftersom han var bekymrad över galaterna lagfokuserade religion tänkte han säkert på den underbara kärlek, glädje, frihet och frälsningsvisshet han hade funnit i Jesus Kristus. I ljuset av Kristus förträfflighet hade Paulus lärt sig att räkna allt annat som skräp (Fil 3:5-9) och han längtade efter att galaterna själva skulle ha samma upplevelse.
.
För efteranke: Finns det någon du känner (förutom Jesus) som är ett gott exempel att följa? Om så är fallet, vilka av personens egenskaper tycker du är föredömliga och hur kan du visa dessa kvaliteter i ditt liv?
.
Vi ska bli som Kristus, men det betyder inte att vi helt plöstligt är precis en kopia av Jesus. Man kan ha Jesus som sin förebild och vilja bli mer som honom, försöka lära sig av det som han gjorde och göra liknande saker. Men jag själv kan inte vara som honom, jag är en annan människa och jag har mina fel och brister, Gud vet det också och han älskar oss ändå.
Det är det som är så viktigt, att vi försöker bli som honom. Vi är inte och kan inte vara perfekta, men det är ändå viktigt att ha mål och sträva mot någonting, då utvecklas vi för att sakta sakta sakta bli mer lika Kristus.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0