Är du präst eller?

Förlåt, jobbigt, jag vet. Lite lång text, men läs gärna början i alla fall. Första styckena. :)
.
Gud har lett mig till mycket detta året. Det har verkligen varit lärorikt och spännande att få jobba i kyrkan och se hur allting fungerar och lära mig mer om pastorsarbete och församlingsarbete, även om jag kanske inte tänkt utbilda mig till pastor.
.
Det kanske låter lite konstigt, men jag måste ändå få berätta om hur rolig jag ändå tycker att Gud kan vara ibland. Det är lite svårt att förklara, men ibland så bara känner jag hur Gud liksom skämtar med mig om vissa saker. Som sagt, väldigt svårt att förklara, men om man kanske har tänkt mycket på någon fråga eller något annat och så uppstår en lite konstig/rolig situation som man vet att Gud lett lite, eller bara man träffar någon rolig person. Det tycker jag är härligt. Jag kan väl berätta om en liten grej som hände förra veckan.
.
Jag var i kyrkan på fredagen och skulle förbereda maten till dagen därpå. Hade handlat in och framför mig stod lite grönsakshackande och så. Plötsligt ringer det en telefon. Inte min mobiltelefon, men jag är ensam i kyrkan. Efter någon ringsignal så förstår jag ändå att det måste vara kyrkans telefon. Den är det sällan någon som ringer i, men nog har jag väl hört talas om att kyrkan har en linje också, dock är det ju sällan någon i kyrkan i veckorna och därför svårt att nå någon på den linjen. Men i alla fall, den ringde, och då gick det första ju ut på att hitta var den var.
.
Jag trodde att telefonen var i rummet bredvid köket, ett datarum med kopiator och så. Men där var den inte, så lyssnade jag mig fram till att den faktiskt ändå var i köket, precis bakom där jag stod innan. Så jag svarade och undrade verkligen vem det skulle vara på andra änden.
.
Så var det ju då en elev från Internationella Engelska Skolan i Jönköping som ville intervjua en präst och undrade om de fick fråga mig några frågor.
-"ehh, ja alltså, det är ju ingen präst här just nu".
-"Vadå, är du inte präst?"
.
Visserligen har jag nu snart jobbat ett skolår i kyrkan och lärt mig mycket, men att få frågan om jag var präst var jag ju inte riktigt beredd på. Dels för att vi i Adventkyrkan har pastor istället för präst, men jag förstod ju vad de menade med det, dels för att jag absolut inte är någon pastor för den delen heller. Jag blev lite förvånad och tanken av mig som präst var lite lätt skrattretande.
.
Men i alla fall så gav jag henne numret till våran pastorsansvarig så fick han kanske svara på hennes frågor.
.
Spännande litet inslag, ganska så skrattretande, Gud är god.
Mycket har jag lärt mig mycket har jag gått igenom och Gud leder mig framåt, genom tufft och genom lätt. Snart ska jag avsluta detta arbete (slutet på maj), men jag tänkte att jag ska blogga lite mer nu sista veckorna i alla fall om min tid som ettåring och hur det varit och hur det är.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0