2010-08-06 Tankar om evighet

Detta är en text som jag skrev för över ett år sen, några tankar som jag hade. Ni får ursäkta om det finns några konstigheter, men det är ändå värt att tänka på.

 

När jag ser tillbaka så finns det mycket att se. När jag ser framåt så finns det inte så mycket att se.

.

Mer bestämt så vet jag vad som finns bakom mig men framtiden är en överraskning. Det som väntar. runt hörnet kan antingen vara hemskt, eller så kan det vara alldeles underbart. Vi kan aldrig veta, vi kan bara ana.

.

Kanske känner man sig övervakad, som att alla tittar på en, alla ser allt som du gör. Så har jag känt. Jag har tänkt i banorna som att alla vet vad jag ska göra härnäst, de vet om jag ska in till stan. De vet, så att när jag inte är där så skriver de om mig. Att allt egentligen handlar om mig, utan att jag vet om det. Så har jag känt.

.

Jag tror inte att människorna vet vem jag är. Jag är precis som de jag träffar på gatan, en okänd. Men himlarna, allt där i ser på oss människor. Vi är övervakade, inte av varandra, men av andra som vi inte ser. Det är väl därav som den där känslan kommer.

.

Kanske tror du att jag har fel. Kanske tror du att jag är sjuk i huvudet, det kan låta så. Men jag tror att det är en kamp mellan gott och ont i varje människa på denna jord. Det finns mer än det som vi ser. Mer än växter, hus, människor, djur. Har du aldrig märkt något som du inte kan förklara med hjälp av detta? Det finns mer.

.

Det är en kamp inom oss, mellan gott och ont. Vilka val gör vi, vilken väg väljer vi, vi är övervakade.

.

Det kan ge en otrolig press, när man vet om detta. För vi vet inte vad som är det goda och vad som är det onda. Det kommer inte naturligt. Så vi behöver Guds hjälp. Vi behöver hans hjälp för att veta vilken väg som är bäst. Han vet vårt bästa och han vill vårt bästa. Vi måste bara överlämna valen till honom. Det kan vara svårt när man inte får välja själv, men han hjälper oss att välja. Det är vi som bestämmer att han bestämmer om man säger så. Han finns där tillgänglig för oss.

.

Det är det som är fri vilja. Om han helt enkelt hade bestämt det goda för oss så hade vi varit som små barn där föräldrarna bestämmer allt. Men det är vi som bestämmer om Gud får bestämma i vårt liv.

.

Jag vill men det är svårt. Jag vill göra Guds vilja, jag vet att det som han vill mig är det bästa. Men synden döljer hans vilja för mig. Mina viljor och önskningar är moln framför hans.

.
Om ni har frågot och funderingar så har jag inte svar på allt, men försöker gärna svara. Fråga gärna antingen genom att kommentera här nedanför eller genom att mejla till [email protected]

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0