Intressant artikel om vegankost

Inom adventistkyrkan är det vanligt att det serveras vegetarisk mat, eftersom många inom kyrkan är vegetarianer. Det beror på att vi ser vår kropp som Guds tempel (1 kor 3:16-17) och att vi därför vill ta hand om kroppen på bästa sätt. Det innebär att vi är måna om motion, kost och andra hälsofaktorer. Det är inget tvång att vara vegetarian eller vegan för att vara med i kyrkan, men man liksom uppmuntrar det att ta hand om sig själv och då får man själv bestämma var man vill dra gränsen.
.
I media idag ser vi ofta många och långa diskussioner om vad som är farligt, cancerframkallande, men också en del tips om vad som är bra för kroppen hit och dit, både det ena och det andra. Men jag läste just en artikel om ett fängelse som serverat vegankost åt fångarna. De skriver om att fångarna när de kom dit fick välja mellan två avdelningar på fängelset. Antingen den delen som följer de vanliga reglerna, menyerna osv i Kalifornien eller en avdelning där det bara serverades vegankost, de fick delta i bibelstudier, de fick arbetsträning samt lära sig att kontrollera sin ilska. Man kunde ju tro att det inte skulle bli särskilt många som valde den senare avdelningen, men läs artikeln, så får ni se vad som hände. Jag tycker det var väldigt intressant att se, så läs den ni också, för att se vad som faktiskt hände.
.
.
Själv har jag växt upp med mestadels en vegetarisk kost, men ibland så åt vi kyckling, fisk och någon gång på resa köpte vi en hamburgare på mcDonald's. När jag sedan efter studenten reste mycket under ett år så åt jag kött dagligen, både det ena och det andra, ibland visste man inte vad det var för kött förns man ätit halva portionen, men när jag kom hem så bestämde jag mig för bli vegetarian. Jag hade fått för mycket kött och gillade inte att ha det som en daglig vana, därför bestämde jag mig för att bli helvegetarian. Det var cirka ett år tillbaka och det har gått bra sedan dess.
.
Jag har en vän i skolan som går i den ortodoxa kyrkan och de påbörjar en fasta nästa vecka på måndag som ska pågå i 50 dagar. Men det är inte en fasta där man inte äter någonting, utan en fasta där de äter endast veganmat under hela perioden. Jag tycker det låter som en intressant utmaning, och tänkte försöka göra det jag också. Så jag börjar nästa vecka, så får jag återkomma om hur det går och om jag märker någon skillnad i hur jag mår!
.
Vi får väl se om jag märker lika stor skillnad som fångarna i Kalifornien. ;)

Kommentarer
Postat av: Ellen

Det blir spännande att höra ifall du märker någon skillnad :)

2012-02-27 @ 22:20:45
URL: http://yubaba.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0