Tonårsträff i Örebro 24-26 feb

Det var några år sedan jag var på en tonårsträff. Men denna helgen åkte jag till Örebro för att vara ledare där.
.
Jag måste väl erkänna att vardagen hemma hade blivit lite grå på sistone. Vanorna hade blivit lite inkörda och varje dag kändes lite mindre speciell än vad de annars kunde varit. Det var väl inte direkt hemskt dåligt, men inte direkt underbart bra heller, och kanske var det en av faktorerna som bidrog till att den här helgen kunde betyda så mycket mer för mig.
.
Helgens tema var: "Smaka och se, att Herren är God" (Ps 34:8). Det handlade om hur viktigt det är hur man upplever Gud, och hur när man smakat något gott också vill dela med sig det till andra. Talare var Sebastian Matula som går i trean på gymnasiet i Sollentuna. Förutom budskapet så tror jag verkligen att det kan vara viktigt för tonåringarna, det som också är viktigt för mig, att se att man behöver inte vara värsta bästa utbildade pastorn eller gammal för att predika, utan Gud faktiskt kan använda oss här och nu, vare sig du är 8, 13 eller 20 år gammal. Vare sig du fortfarande är i skolan eller letar jobb, vare sig du bor hemma eller skaffat eget. Gud vill inte vänta på att du har utbildat dig färdigt eller klarat av något speciellt, utan Gud kan använda dig här och nu om du bara söker dig till honom.
.
För mig blev helgen ett andligt uppfriskande. Jag jobbar i kyrkan här i Jönköping, men det händer inte nya saker varje vecka och efter ett tag så kan det kännas svårt att dra i nya saker och ordna så att det fungerar. För mig så var det verkligen underbart att få träffa tonåringar och bemöta dem där de är, att höra till både Sebastian och Anastasia, om vad Gud har gjort i deras liv och hur vi kan uppleva Gud. Jag kände verkligen Guds närvaro denna helgen, hur allting liksom länkades ihop, talare, musik och gemenskap. För mig betydde det väldigt mycket att känna Guds närvaro och den kärlek som han har till alla oss var och en.
.
Att se andra människor som brinner för Gud och att se hur han har verkat i deras liv, det tycker jag verkligen är underbart. Jag är väldigt glad att jag kunde åka på den här tonårsträffen och kunde hjälpa till med lite av varje och lära sig så mycket på så kort tid.
.
Vad tänker du på när du hör ordet Gud? Vad får du för associationer? Tänk lite på det innan du läser vidare.
.
.
Vad beror dessa associationer på? Är de positiva? Negativa? Är det saker du hört från andra eller är det från något du upplevt själv. För att få en verklig bild av någonting så är det viktigt att vi själv har upplevt det. Att vi själv har smakat och sett, bildat en egen uppfattning.
.
Har du upplevt Gud? Om inte, så kanske det är dags att fundera lite och själv ta tid att ta reda på hur han är. Om ja, så när var det sist? Vad var det som var speciellt med det? Hur kan vi uppleva Gud oftare, se honom i våra liv, se det som han gör för oss varje år, varje månad, varje dag, varje timme.
.
För mig betyder det mycket.

Kommentarer
Postat av: anna

Kristalina, jag blir så glad när jag läser din blogg. Tack för att du var med och fanns bland alla och allt du hjälpte till med. Kram

2012-02-27 @ 11:00:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0